Wsparcie osób z autyzmem
Przyczyny autyzmu nie zostały dotąd w pełni poznane. Istnieje szereg hipotez, które opisują mechanizmy występowania tego zaburzenia. W efekcie uznaje się, że autyzm ma podłoże wieloczynnikowe. Przyjmuje się, że za jego wystąpienie odpowiadają czynniki genetyczne, rozwojowe, infekcyjne, a także związane z ciążą i porodem.
Potwierdzono badaniami przeprowadzonymi za pomocą rezonansu magnetycznego, że w przypadkach osób dotkniętych autyzmem występują różnice między aktywnością płatów skroniowych i czołowych mózgu odpowiedzialnych między innymi za rozpoznawanie przeżyć i emocji innych osób, a także przy rozpoznawaniu ludzkich twarzy, angażujących pamięć i umiejętności językoweCzęstymi problemami utrudniającymi funkcjonowanie osób autystycznych są ich wzmożona aktywność oraz związana z nią zwiększona przerzutność uwagi i trudności ze skupieniem się na jednej czynności
Pośród zaburzeń często współwystępujących z autyzmem dziecięcym najczęściej wymienia się: niepełnosprawność intelektualną (inaczej upośledzenie umysłowe), padaczkę, bezsenność, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), zaburzenia lękowe (obecne są u od 11% do 84% pacjentów z autyzmem), alergie pokarmowe (m.in. celiakię, uczulenie na mleko krowie), w okresie dziecięcym częste objawy ze strony układu pokarmowego oraz różnego rodzaju infekcje.
Kluczową rolę w leczeniu autyzmu odgrywają oddziaływania edukacyjne, behawioralne i rehabilitacyjne. Są one prowadzone w ośrodkach specjalizujących się w terapii osób autystycznych. Obejmują one m.in. terapię zaburzeń komunikacji i zachowania oraz trening umiejętności społecznych. Efektywność tych form leczenia w łagodzeniu i eliminowaniu objawów autyzmu jest tym wyższa, im wcześniej osoba zostanie skierowana do specjalistycznego ośrodka i objęta odpowiednim programem terapeutycznym. Rodzicom dzieci autystycznych zaleca się udział w specjalnych treningach, które obejmują naukę sposobów reagowania wobec dziecka sprzyjających rozwojowi komunikacji i umiejętności społecznych (ang. Parent Training Approach). W ten sposób, środowisko domowe staje się również miejscem, w którym rodzice oddziałują terapeutycznie na dziecko i aktywnie uczestniczą w leczeniu podnosząc jego skuteczność. Przykładami innych form terapii, z którymi można się spotkać, to zajęcia teatralne, plastyczne, logopedyczne, dogoterapia, hydroterapia czy też muzykoterapia.
Dwie refleksje z dotychczasowej części artykułu:
- Nie ma leków farmaceutycznych, które pomagałyby przywrócić właściwe działanie organizmu i odbudować źle rozwinięte neurosystemy.
- Równolegle z autyzmem współistnieją inne problemy jak padaczka, bezsenność, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi ( ADHD), zaburzenia lękowe, alergie pokarmowe, w okresie dziecięcym częste objawy ze strony układu pokarmowego oraz różnego rodzaju infekcje.
Prowadząc oczyszczanie kompleksowe organizmu z usuwaniem wstępnym toksyn, metali ciężkich, zmianą żywienia, działaniami przeciwpasożytniczymi, przeciwdrobnoustrojowymi, z wsparciem i oczyszczaniem wątroby, odbudową prawidłowej flory bakteryjnej jelit i odżywianiem organizmu dobrej jakości suplementami zawierającym aminokwasy, witaminy, minerały, enzymy trawienne i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, zauważyliśmy, że poprawia się wyraźnie również stan układów nerwowych i niektóre funkcje organizmu zatrzymane w rozwoju przez zmiany autystyczne, można przywrócić do normalnego stanu, zwłaszcza poprzez podanie dużej ilości Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych dobrej jakości.
Ważne jest by proces ten przebiegał w odpowiedniej kolejności, czyli nawadnianie, oczyszczanie i odżywianie a następnie ochrona. Dlatego, że wielu rodziców stosuje różnego rodzaju minerały, witaminy, probiotyki i cały szereg preparatów odżywczych, ale nie jest to często wsparte oczyszczaniem z toksyn i odrobaczaniem. Ułożenie tego procesu w odpowiedniej kolejności i podanie preparatów mocno skoncentrowanych najwyższej jakości sprawia, że zaczynają zachodzić zmiany w funkcjonowaniu organizmu dziecka. Bardzo ważnym elementem programu jest zastosowanie diety bez białej mąki, nabiału, drożdży, cukru, czerwonego mięsa, konserwantów i polepszaczy.
Działania na organizmie fizycznym muszą być wsparte działaniami na poziomie emocjonalnym, behawioralnym i edukacyjnym.
Jednym słowem, połączenie działań neurologopedy, logopedy, fizjoterapeuty z oczyszczaniem i zmianą zasad żywienia może dać zaskakująco pozytywne rezultaty.Nasze działania w żadnym stopniu NIE mogą zastąpić i NIE zastępują fachowej pomocy specjalistycznej neurologopedy, logopedy, fizjoterapeuty i innych specjalistów medycznych. Są jedynie wsparciem ich działań od strony fizycznych, naturalnych potrzeb organizmu osoby dotkniętej problemem.
Wiesław Mularski, sciezkizdrowia@gmail.com
Powrót