Problemy z zasypianiem


Jak sprawić by sen był naturalny i przynosił odpoczynek Twojemu organizmowi?

Problem z zasypianiem to jest temat bardzo stary, był nawet taki okres kiedy chwalono się tym, ze mimo małej ilości snu jest się w stanie dobrze funkcjonować. Dzisiaj odchodzi się od tego myślenia. Zaczyna się coraz więcej mówić, że nie jest dobre stosowanie leków nasennych, uspokajających czy przeciw lękowych bo to wiąże się z poważnymi skutkami ubocznymi. W związku z tym warto spróbować naturalnych metod przywracania prawidłowego snu.

Śpimy mniej więcej jedna trzecia naszego życia. Sen jest nam niezbędny : dzięki niemu odzyskujemy równowagę psychiczną i fizyczną. To w czasie snu nasz organizm wydziela ważne hormony takie jak melatonina  czy hormon wzrostu. Uważa się, że osoby dorosłe potrzebują średnio siedem i pół godziny snu na dobę.

Co powoduje, że dobrze śpimy?

Dla dobrego snu jest bardzo ważna serotonina tzw. hormon szczęścia, nagromadzona w pewnych obszarach mózgu która pomaga zasnąć ale także pozwala się zrelaksować i poprawia samopoczucie. Ludzie, którzy nie maja jej wystarczająco dużo, mają krótsze fazy snu wolnofalowego , stany depresyjne i lękowe. Ma ona tez wpływ na wytwarzanie się melatoniny . Serotonina wytwarza się w 70% w jelitach więc jak w jelitach jest bałagan to nie tylko cierpi na tym nasze trawienie ale i nasze samopoczucie i nasz sen. Jak zrobić porządek w jelitach , oczyścić je i przywrócić równowagę?
Na sen ma tez wpływ dopamina, noradrenalina i adrenalina są to neuroprzekaźniki, które pomagają w utrzymaniu stanu czuwania, poprawiają czujność, i odgrywają ważną role w stresie. Na nasz sen mają tez wpływ leki przeciwhistaminowe, które mogą powodować zbytnia senność, ponieważ zmniejszają wydzielanie histaminy, stosuje się je z reguły w alergiach.
Ważną rolę odgrywa wspomniana melatonina , hormon wydzielany przez szszynkę. Chroni ona komórki przed strasem oksydacyjnym, a nawet zapobiega przed występowaniem niektórych rodzajów raka. Melatonina wydziela się tylko w ciemności, najintensywniej koło trzeciej nad ranem. Warto tu zwrócić uwagę, ze jeżeli wstajesz w nocy to nie świeć bardzo rażącego światła bo zostanie zaburzone wydzielanie melatoniny i będą trudności z ponownym zaśnięciem.

Skoro już co nieco wiemy na temat co pomaga lub przeszkadza w dobrym śnie to odpowiedzmy sobie na pytanie : Co to jest bezsenność?

Otóż są to trudności z zasypianiu, w ilości i długości snu. Częste budzenie się w nocy nie daje prawidłowego odpoczynku. Aby mówić o bezsenności musi taki stan trwać przynajmniej przez miesiąc i wpływać na codzienne samopoczucie, prowadzić do drażliwości, braku koncentracji, zmęczenia i senności w ciągu dnia. U osób cierpiących na bezsenność współczulny układ nerwowy jest nadmiernie pobudzony. Osoby takie spalają więcej kalorii w spoczynku, mają podniesioną temperaturę ciała i tętno a nawet wyższe ciśnienie krwi niż osoby, które dobrze śpią.  Współczulny układ nerwowy mocno uaktywnia się w stresie. Osoby, które cierpią na bezsenność mają podniesiony poziom kortyzolu (jeden z hormonów stresu). Przewlekły stres , tragedie i konflikty w rodzinie, choroba a nawet praca często są przyczyna bezsenności. Trzeba w takich wypadkach starać się zaradzić i zmniejszyć nasz reakcje na stres. Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na bezsenność jest praca na zmiany i częste podróże, a także zmiany stref czasowych. Skoro Twój system dowodzenia czyli mózg nie pozwala sobie na odpoczynek i tym samym nam na spokojny sen to trzeba zwrócić uwagę na to co dzieje się w organizmie , czy wszystkie organy są właściwie dotlenione bo bez tego nie mogą one funkcjonować a mózg cały czas czuwa czy nie zabraknie im tlenu. Transporterem tlenu w Twoim organizmie jest woda i to jej brak bardzo często powoduje niedotlenienie organizmu. Na temat jakości i ilości wody , którą należy pic każdego dnia poczytasz tutaj.
Nie należy pić używek przed sanem ( o ile pic je w ogóle). Zwłaszcza kofeina, której organizm pozbywa się około czterech godzin . Natomiast bardzo częsty (zły) zwyczaj to picie porannej kawy na czczo, badania wskazują, że taka kawa aktywuje hormon stresu i trwa on do samego wieczora. To samo dotyczy papierosów.
Na dotlenienie organizmu ma tez wpływ ruch. Organizm podczas ruchu uruchamia mięsnie które poruszają limfę i tym samym zaczyna ona krążyć i oczyszczać go z toksyn. Gdy brak ruchu limfa stoi a w niej wszystkie odpady z naszych komórek.  Warto ćwiczyć ale najpóźniej trzy godziny przed snem. Nie wskazane jest tez robić sobie drzemek w ciągu dnia , jeżeli nie może się spać w nocy. Jak jesteś śpiący po obiedzie to znaczy, że zjadłeś za dużo i twój posiłek zawierał w sobie węglowodany i białka razem. Wystarczy rozdzielić na osobne posiłki, zjeść mniejsze porcje i już nie chce się drzemki w środku dnia. Nie powinno się tez jeść na kolację ciężkostrawnych posiłków a zwłaszcza dań białkowych, smażonych. Warto tez zadbać o odpowiednią temperaturę w sypialni. Powinna ona być pomiędzy 16-20 stopni Celsjusza. Ważne tez by jeżeli jest to tylko możliwe rano wystawić się na działanie słońca, nie nosić okularów słonecznych.
Przed snem należy przewietrzyć pokój. Kłaść się do łózka tylko do spania, nie leżeć w nim, czytać książek, oglądać telewizji. Staraj się kłaść i wstawać o tej samej porze. Nie chodzi o to by długo znajdować się w łóżku ale by jakość snu była lepsza. Bardzo dobry wpływ na poprawę jakości snu maja techniki relaksacyjne , których celem jest zmniejszenie aktywności mózgu. Do bardzo pomocnych nalezą: medytacja, kontrola rytmu serca, rozluźnianie i napinanie mięśni, wizualizacja, autohipnoza. W walce z bezsennością można tez posiłkować się roślinami, które wspomagają wyciszenie organizmu. Do takich roślin należy Griffonia. Są tez gotowe produkty naturalne , które można zażywać przed snem w celu szybszego zaśnięcia i lepszej jakości snu. Do takich zestawów należy Evening Formula. Jest to zbalansowana kompozycja na bazie znanych ziół o łagodnym działaniu uspokajającym. Zestaw zaleca się do stosowania wieczorem w celu osiągnięcia stanu wewnętrznego spokoju i wzbudzenia pozytywnych emocji. . Bardzo ważną role w ułatwianiu zasypiania mają tez witaminy z grupy B. zwłaszcza witamina B9 czyli tzw. kwas foliowy. Osoby, które cierpią na bezsenność z reguły mają niski poziom kwasu foliowego. Aby odczuć różnice w naszym samopoczuciu w czasie stosowania tych produktów należy korzystać z nich od kilku tygodni do kilku miesięcy. Zawsze przed ich zastosowaniem należy się skonsultować z lekarzem.

Jeżeli powyższe propozycje te są dla Ciebie interesujące i warte wypróbowania ale nie wiesz jak się za to zabrać pozwól, że pomożemy ci w tym. Czekamy na Twoja wiadomość.

Zespół Ścieżek Zdrowia

Powrót